۱۳۸۸ مهر ۳۰, پنجشنبه

درسهای تاریخ معاصر!

دارم به صحبت‌های هدی صابر در سلسله جلسات تاریخ معاصر گوش می‌کنم. مرحله به مرحله جلو می‌آید؛ هر مرحله را تحلیل می‌کند. نقاط قوت، نقاط ضعف، درس‌های تاریخی و .... از تنباکو شروع کرده تا ملی شدن صنعت نفت و جنبش‌های 39 تا 42 و عشقش، حنیف‌نژاد و انقلاب و ... . حرف‌هایش به نظرم خنده‌دار می‌آید. درس‌های تاریخی؟! آدم‌های مثبت تأثیرگذار؟!

احساس پوچی عظیمی می‌کنم. انگار این تاریخ معاصر ما بهترین شاهد است بر این که همه‌چیز، تابع فرصت‌طلبی، دروغ‌گویی، سرکوب و خشونت و تحمیق است و بس! نمی‌دانم به چه امیدی این‌ها را می‌خواند و باز می‌خواند و درس می‌گیرد! این همه در هر دوره درس گرفتند و به قول خودش: فرزند زمان خویش شدند و خواندند و ساختند و ...؛ آخرش؟! هر بار توجیه که: «نه؛ این بار فلان چیز را در نظر نگرفتند!» لابد ان‌شاء‌الله دفعه‌ی دیگر درست می شود! از همه خنده‌دار تر توجیه همه‌ی این‌ها با «سنت‌های الهی» است! می‌خواهم بدانم مگر همه، در همه‌جای دیگر دنیا، از جمله این همسایه‌های خودمان، همیشه، همه‌چیز را کامل و بی‌نقص در نظر گرفته‌بودند؟! چه‌طور آن‌ها همه‌ی سنت‌های الهی را می‌دانند و ما بعد از خراب شدن همه‌چیز، هر بار یک سنت جدید را کشف می‌کنیم؟! مگر آن‌ها موجوداتی دیگرند که ما نمی‌توانیم مثل آن‌ها در هر برهه‌ی تاریخی، مثل بچه‌ی آدم به اندازه‌ی کافی چیزهایی را در نظر بگیریم تا هر 10 سال یک بار، یک بار دیگر یک‌دور با مغز زمین نخوریم؟!

کمی در این تهران خراب شده قدم بزنید. در کجایش تأثیر این آدم‌ها را می‌بینید؟ کجایش، کدام آدم‌هایش را امروز، ناشی از آن روز و آن آدم‌ها، آن‌ها که به قول ایشان در زمان خودشان خواسته‌اند چیزی را-اول خودشان را- تغییر دهند می‌دانید؟! تناقض بزرگ تهران امروز با این حرف‌ها جز زهرخند هیچ نتیجه‌ای از آن همه تلاش به ذهن متبادر نمی‌کند.

هیچ چیز جز حسرت. روز شنبه، 4000 نفر فقط در تهران امتحان زبان GRE دارند! این هم نتیجه‌ی تلاش‌های بزرگواران در تمام سال‌ها!

۲ نظر:

  1. همان طور که اطلاع داری! من هم دارم به بخش های اول این سخنرانی ها گوش می کنم. در مورد سنت الاهی و این توجیهات بات موافقم. انگار داره خودش رو گول می زنه. در باره وضعیت اسفبار جامعه و فرار دسته جمعی هم حرفی نمیشه زد.من و تو هم احتمالا می ریم یجای دیگه. ولی هرجا که بریم با این فکر و این سوال لعنتی جه کار کنیم: "آخه، چرا؟ "

    پاسخحذف
  2. اول اینکه بیش از 4000 نفر برادر. 4000 تا فقط تو دو تا حوزه اول و دومه. سه تا حوزه امتحانیه تو تهران!
    دوم اینکه تو با صدور انقلاب مشکل داری گویاها؟

    پاسخحذف